
1

              

Szanowni Państwo,

  Przesyłamy Państwu dziewiąty newsletter Konferencji Mediów Polskich i Rady
Etyki Mediów. W słownikach języka polskiego często odnajdujemy termin
„przestarzałe”. Dotyczy on słów wychodzących z uŜycia. Okazuje się, Ŝe w
niektórych redakcjach z uŜycia wychodzą słowa „etyka dziennikarska”.

  Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej, która jest dostępna pod
adresami: www.radaetykimediow.pl.  oraz  http://www.konferencjamediow.pl.

Czkawka po „Arizonie”
czyli o dziennikarskiej nierzetelności

- Od dwóch miesięcy - pisze do Rady Etyki Mediów Janina DruŜkowska-Cader - jestem
obiektem cięŜkiego ataku mediów, które stosując kłamstwa i oszczerstwa, upodlają mnie i
niszczą.
Wyjaśnia, w czym rzecz: Oto 15 marca br. jako radna miejska w Brzesku, wybrana z listy
Ligi Polskich Rodzin, złoŜyła podczas sesji wniosek o sprawdzanie w IPN kandydatów,
co do których są wątpliwości, czy mogą być patronami nowych ulic, bądź teŜ
ZasłuŜonymi Obywatelami. Wniosek brzmiał tak: „Ze względu na nieuregulowane
sprawy lustracji i przygotowywaną nowelizację Ustawy o IPN, która otworzy w całości
dostęp do archiwów, naleŜy przed nadaniem nazw ulic i tytułów: ZasłuŜony Obywatel
Miasta Brzeska, Honorowy Obywatel Miasta Brzeska rozwaŜyć, czy osoba, którą chce się
uczcić, nie figuruje w aktach IPN jako uwikłana we współpracę ze słuŜbami PRL-u.
Pozwoli to uniknąć niefortunnych przypadków nazewnictwa imieniem osób
skompromitowanych”.
OdłóŜmy na bok rozwaŜania, czy pomysł był dobry. Chodzi o to, Ŝe radna dostała się w
tryby medialnej machiny, produkującej większość felietonów w naszej prasie.
Mechanizm powstawania tego gatunku dziennikarstwa wygląda często tak: autorzy Ŝywią
się doniesieniami z róŜnych mediów. Wyłapują jakiś fakt i wokół niego snują mniej, lub
bardziej mądre rozwaŜania. Ale co zrobić, gdy nadchodzi termin oddania felietonu, a tu
Ŝadnego pretekstu do „podwiązania się” nie ma? Albo nie chce się go poszukać?
W takich sytuacjach dziennikarze, którzy mają za nic etykę zawodową, tworzą tzw. fakty
medialne.
Inicjatywa Janiny DruŜkowskiej-Cader trafiła widocznie na intelektualna posuchę u
felietonistów. Bo aŜ kilka gazet, portali internetowych, a takŜe krakowska telewizja,
rzuciło się na ten temat. Im dalej było od miejsca wydarzenia, tym bardzo autorów
ponosiła fantazja. Trybuna w felietonie Adama Budzyńskiego pt. „Wielka bania z

Newsletter nr 9 (czerwiec 2006)



2

brednią” połączyła sprawę radnej z artykułem Jana Chrzana w Dzienniku Bałtyckim,
który Ŝałował, Ŝe w 1989 „nie rozwalono Wojciecha Jaruzelskiego tak, jak Rumuni
Geniusza Karpat”. Pisze Budzyński: - „Rządząca dziś prawica rozbudziła egzaltacje,
fanatyzm i Ŝądzę zemsty prawdziwych Polaków w rodzaju Jana Chrzana, czy radnych
LPR z Brzeska, którzy chcą prześwietlić Ŝyciorysy m. in. Adama Mickiewicza, Tadeusza
Kościuszki, Jozefa Piłsudskiego, Berka Joselewicza”.
Skąd dziennikarz wziął te nazwiska? Nie podaje. Widzę tylko jedno miejsce, gdzie mógł
je wypatrzeć – sufit.
Natomiast satyryk Krzysztof Daukszewicz ujawnia - w tym samym dzienniku - źródło, z
którego czerpie jego wena.- Dostałem – pisze w Trybunie - SMS-a z miejscowości
bodajŜe Brzesko, gdzie radni zastanawiają się, czy Mickiewicz, Słowacki i Kościuszko
zasłuŜyli, by być patronami ulic…
NaleŜąca do Wydawnictwa Agora bezpłatna gazeta Metro idzie śmielej: drukuje na
pierwszej stronie artykuł Michała Stangreta pt. „LPR zlustruje Mickiewicza i
Kościuszkę”. Na tytułowej stronie dziennika jest wielki portret zadumanego Mickiewicza
z podpisem: Rusza największa lustracja IV RP Prześwietla nawet bohaterów narodowych.
W wyeksponowanym leadzie moŜna przeczytać: „Radni z Brzeska sprawdzają, komu
odebrać nazwę ulicy. Nieskazitelna komisja przejrzy dokładnie Ŝyciorysy m. in. takich
Polaków jak Mickiewicz, Słowacki, czy Kościuszko. Specjaliści ostrzegają - to moŜe być
początek lustracyjnej lawiny”. Tym specjalistą, moŜe nieświadomie słuŜącym niedobrej
sprawie, został psycholog społeczny prof. Zbigniew Nęcki.
Artykuł staje się poŜywką dla kipiących agresją internautów. Na radnych Brzeska spadają
wyzwiska: debile, głupcy itd.
Po dziennikach przychodzi kolej na tygodniki. We „Wprost” kpi z radnej Wiesław Kot,
wspierany przez redakcyjnego grafika, który jako ilustrację do felietonu pt. „Światło z
Brzeska” daje rzekomo istniejącą juŜ tablicę z nazwą ulicy im. Janiny DruŜkowskiej-
Cader .
Radna broni się. Pisze sprostowania. Rozsyła do redakcji oświadczenie Rady Miejskiej,
Ŝe doszło do „powaŜnego zniekształcenia treści wniosku i intencji jego autorki. Nie
chodziło przecieŜ o bohaterów narodowych i wybitne postaci z historii i kultury Polski. W
ogóle nie chodziło o istniejących juŜ patronów, ale ewentualnie przyszłych, gdyby zaszła
potrzeba nazwania nowej ulicy, czy nadania komuś tytułu honorowego”.
 Bez echa.
- Co mam jeszcze zrobić, Ŝeby sprostować kłamliwe informacje? - pyta radna w liście do
Rady Etyki Mediów i prosi nas o wyciągnięcie wobec oszczerców konsekwencji.
 Niewiele moŜemy jej poradzić. Droga sądowa? Ale to kosztuje - czas i pieniądze. Poza
tym trzeba by załoŜyć kilkanaście spraw - kaŜdej redakcji osobno. Dla radnej z małej
gminy nie realne.
Z Ŝyczliwości Janinie DruŜkowskiej-Cader powinno się zasugerować, aby nabrała
dystansu do tego, co ją spotkało. Po jakimś czasie jej adwersarze znajdą sobie inny obiekt
do medialnej napaści.

*

 O ile felietoniści Ŝerują na materiale z drugiej ręki - co sprawia, Ŝe czasem, gdy
zabraknie im roztropności - mogą być wprowadzeni w błąd, to na reportera takie zasadzki
juŜ nie czyhają. On powinien przecieŜ wszystkiego dotknąć, zobaczyć.
Mieszkańcy Bracholina (woj. wielkopolskie) przeczytali pewnego dnia w „Fakcie”, Ŝe na
„czworakach, jak zwierzęta, chłepcą wodę z jeziora". A to dlatego, Ŝe jest nim prawie
czysty spirytus. śeby nie było wątpliwości, tekst w tabloidzie, jest zilustrowany zdjęciami



3

miejscowych męŜczyzn, którzy wiadrami nabierają ognistą wodę z jeziora, lub na
kolanach, razem z psem, piją ją prosto ze zbiornika. Są teŜ fotografie kobiet modlących
się pod krzyŜem o opamiętanie się ich synów i męŜów. Sołtysa, który przymierza się do
ogrodzenia jeziora i właściciela pobliskiej knajpy, obawiającego się bankructwa, bo
chłopi juŜ nie przychodzą do niego na piwo.
Reporter opisuje teŜ wygląd obejść: brud, rdzewieją porzucone maszyny rolnicze. Nic
dziwnego, skoro chłopi od rana do wieczora są pijani.
Mieszkańcy wsi, która dotąd cieszyła się opinią gospodarnej, długo patrzyli na
wyeksponowany artykuł w „Fakcie” i nie wierzyli własnym oczom. Jaki alkohol, jakie
opilstwo!? Owszem, zdarzyło się, Ŝe miejscowa gorzelnia wrzuciła ścieki do jeziora, ale
szybko je usunięto. Nikt się z tego powodu nie upił.
Dlaczego więc dawali się fotografować? Bo dziennikarz płacił za jedno zdjęcie po 50, a
nawet 70 zł. Wszystko miał przygotowane, nawet wiadra. Tłumaczył, Ŝe robi taki
śmieszny film o przyrodzie.
I poszedł śmiech na całą Polskę, bo mistyfikacja wyszła na jaw dzięki dociekliwości
„Gazety Wyborczej”.
Fakt nie przeprosił oszukanych mieszkańców Bracholina i czytelników. Młody reporter
nie poczuł się winny. I trudno się dziwić. To nie on pierwszy inscenizował wydarzenia
reportaŜowe. Wcześniej zrobiła coś równie skandalicznego znana reportaŜystka Ewa
Borzęcka, autorka reportaŜu „Arizona” o popegeerowskiej wsi. Choć zostało
udowodnione, Ŝe wiele drastycznych scen zagrali mieszkańcy, przekupieni przez ekipę
telewizyjną, bądź celowo upici tanim winem Arizona, w 1998 roku autorka została
nagrodzona za ten film Grand Prix w Krakowie.
Uhonorowana certyfikatem reporterska metoda „na Arizonę” znalazła wielu
naśladowców.
Pisze do REM zbulwersowana rada pedagogiczna Zespołu Szkół SpoŜywczo-
Gastronomicznych i Licealnych w Warszawie. OtóŜ, zjawił się w szkole dziennikarz
Telewizji Polsat, Grzegorz Honkisz i zaprezentował kierownictwu szkoły zarejestrowany
telefonem komórkowym film, który przedstawiał uczniów pijących podczas lekcji
alkohol. Gdy nauczyciele trochę ochłonęli zauwaŜyli, Ŝe uczniowie z butelkami wódki w
ręku nie są z ich szkoły; to byli korzystający z sal lekcyjnych uczestnicy kursów
kształcenia zawodowego.
Nie mniej, przepytano o okoliczności powstania filmu uczniów, których twarze widać
było wyraźnie na filmie. Wyjaśnili, Ŝe oni tylko grali pijanych, na Ŝyczenie dziennikarza,
który za mistyfikację zapłacił. W butelkach była woda.
Ta sprawa zakończyła się najlepiej, jak mogła. Zaalarmowane przez radę pedagogiczną
kierownictwo Polsatu zdąŜyło powstrzymać emisję „reportaŜu”.
Ale pytanie, dlaczego taka postawa zwierzchników wobec nieuczciwego dziennikarza nie
jest regułą, pozostaje otwarte.

 Helena Kowalik

Warszawa, 15 czerwca 2006

Fakt bez wartości - liczy się redakcyjna solidarność
czyli o notorycznym uchylaniu się gazety
od publikacji sprostowań



4

W archiwum Rady Etyki Mediów skargi na ignorowanie przez redakcje sprostowań
zajmują więcej, niŜ połowę całej dokumentacji. Do prośby o wyciągnięcie konsekwencji
wobec kłamliwego dziennikarza i trzymającej jego stronę naczelnego jest zazwyczaj
dołączona pracowicie zebrana dokumentacja. Ma posłuŜyć na dowód, Ŝe odpowiedź
kancelarii prawniczej obsługującej daną redakcję grzeszy schematycznością i brakiem
chęci do wysłuchania drugiej strony.
Nie lubimy tych spraw, bo jesteśmy bezsilni. REM nie ma i nie chce mieć uprawnień do
jakiegokolwiek karania. MoŜemy tylko zwracać uwagę sprawcom kłamstw, podpowiadać
pokrzywdzonym, jak zredagować sprostowanie, aby było poprawne z formalnego punktu
widzenia. MoŜemy teŜ publicznie wyraŜać niepokój, Ŝe nie jest respektowana Karta
Etyczna Mediów.
A czas ogłosić alarm. Redakcje zasypywane są sprostowaniami, co wprawdzie z jednej
strony dowodzi, Ŝe skrzywdzeni medialnym przekazem nie boją się dochodzić swych
praw, ale z drugiej - wskazuje, Ŝe wielu dziennikarzy opacznie pojmuje wolność słowa.
Ta dezynwoltura staje się wręcz nagminna w tabloidach. Na czele redakcji
lekcewaŜących obowiązek zamieszczenia sprostowania stoi dziennik „Fakt”.
SkarŜy się główny lekarz weterynarii Krzysztof JaŜdŜewski, Ŝe w tej popularnej gazecie
ukazał się kłamliwy, wprowadzający rolników w błąd artykuł Justyny Węcek pod tytułem
„Wi ęzienie za świniobicie”. Autorka podała, Ŝe projekt przygotowywanej ustawy
przewiduje, iŜ za ubicie hodowlanego zwierzęcia bez badania weterynaryjnego, groŜą
trzy lata więzienia.
Dr JaŜdŜewski wysłał do redakcji sprostowanie. Obsługująca ten dziennik kancelaria
„Kochański, Brudkowski i Wspólnicy” odpowiedziała na okrągło: „Artykuł powstał jako
wyraz prawa do krytyki działalności organów administracji publicznej, które wynika z
przepisów Konstytucji i prawa prasowego. Prasa korzysta z wolności wypowiedzi i
urzeczywistnia prawo obywateli do ich rzetelnego informowania, jawności Ŝycia
publicznego, oraz kontroli i krytyki społecznej. (…)  Krytyka została dokonana w formie
Ŝartobliwej. (…) Ponadto tekst sprostowania jest dłuŜszy niŜ dwukrotność objętości
fragmentów materiału prasowego, do którego się odnosi(…)”.
W tej sytuacji, redakcja sprostowania nie zamieści.
śadnych propozycji rozwaŜenia zarzutów lekarza, skrócenia tekstu. Ani słowa od autorki
kwestionowanego artykułu - jakby to nie była jej sprawa. W redakcji dziennika „Fakt”
jest to zasada: gdy przychodzi sprostowanie, autor siedzi na zapleczu, nie wychyla się, nie
odpowiada. Od spacyfikowania pomówionego jest wynajęta kancelaria prawnicza.
Jak dalece ma to demoralizujący wpływ na dziennikarzy, przekonałam się, gdy
usiłowałam porozmawiać z pewnym, młodym autorem innego, mijającego się z faktami
artykułu. Zawiadomił mnie, Ŝe on swoje juŜ zrobił, teraz zajmuje się innym tematem i nie
ma czasu na handryczenie się z jakimś pieniaczem. Jeśli REM interesują losy
sprostowania, to moŜe porozumieć się z kancelarią prawniczą, pozostającą do dyspozycji
redakcji.
Tym „jakimś pieniaczem” był sędzia Sądu Rejonowego w Brzesku. Chodziło mu o
artykuł Wojciecha Biedronia pt. „Ma oddać dzieci za dług”. W reportaŜu opisana jest
sprawa rolnika Władysława Knurowskiego, wobec którego komornik prowadzi
postępowanie egzekucyjne, gdyŜ zapadł prawomocny wyrok, orzekający eksmisję z
zawłaszczonego przez niego gospodarstwa. PoniewaŜ Knurowski w razie eksmisji na
przysłowiowy bruk znalazłby się tam razem dziećmi, Sąd Rejonowy w Brzesku wydał
orzeczenie o tymczasowym umieszczeniu małoletnich w placówce opiekuńczo-
wychowawczej. Reporter „Faktu” pojechał śladem komornika. I napisał artykuł, w
którym były głównie obelgi pod adresem instytucji wymiaru sprawiedliwości. Oto cytaty



5

z tego tekstu: Skandal!!! (..). Sędzia z komornikiem chcą rozbić kochającą się rodzinę!.
Pan nie ma sumienia, panie sędzio!. Dlaczego kazał pan odebrać kochającemu ojcu troje
jego wspaniałych, szczęśliwych dzieci? Dlaczego pan kazał je wsadzić do domu dziecka?
Myśli pan, Ŝe jak są biedne, to moŜe pan je bezkarnie krzywdzić? Te dzieci muszą
pozostać przy ojcu, niezaleŜnie od pana pokrętnych decyzji, sędzio Romanie RóŜanowski.
Są zdjęcia sędziego z podpisem: - Bezduszny sędzia ma za nic miłość, która panuje w
rodzinie Knurowskich.
Prezes Sądu Rejonowego w Brzesku, Sławomir Świerczek, poskarŜył się REM, Ŝe
dziennikarz wysłuchał tylko jednej strony. Prawda jest inna: Knurowski zamiast
pracować na roli, naciąga róŜne instytucje opieki społecznej na zapomogi i inne formy
wsparcia. Dogodnym do tego narzędziem są dzieci, którymi manipuluje, oraz…
niesolidni, goniący tylko za sensacją dziennikarze.
Sędzia Świerczek zaŜądał od kierownictwa „Faktu” umieszczenia sprostowania. Redakcja
stanęła po stronie aroganckiego dziennikarza. Odmowę firmowała obsługująca ten
dziennik kancelaria adwokacka.
A Wojciech Biedroń wyciągnął z tego taki wniosek, Ŝe na łamach macierzystej gazety
moŜe do woli urągać urzędnikom państwowym, choćby nosili na piersiach godło
państwa. Wkrótce nadarzyła się sposobna okazja.
Red. Biedroń obsługiwał proces toczący się w Sądzie Okręgowym w Krakowie. W
Fakcie ukazał się artykuł pt. „Kocham Kasperka, a sąd mi go zabrał”. Chodziło o dziecko
zgwałconej, głuchoniemej Edyty B. (w artykule podane jest nazwisko), które - zdaniem
sądu - powinno być umieszczone w domu dziecka, gdyŜ nie ma gwarancji, Ŝe matka
wychowa je właściwie. Dziennikarz podaje nazwiska sędzi rozpatrującej tę sprawę jako
osoby bez serca, bezdusznej.
Rzecznik prasowy sądu wysłał do redakcji Faktu sprostowanie. Podał, Ŝe nim wydano
orzeczenie, wypowiedzieli się psycholodzy rodzinnego ośrodka diagnostyczno-
konsultacyjnego; ich zdaniem młodziutka matka nie jest w stanie samodzielnie zająć się
synkiem, a babka Kacpra ma powaŜne problemy z własnymi dziećmi; właśnie toczy się w
tej sprawie odrębne postępowanie sądowe. Ponadto, do mieszkania, które nie jest duŜe,
jak mylnie podano w artykule, ponownie wprowadził się po wyjściu z więzienia ojciec
Edyty B. awanturnik i alkoholik. Mieszkają tam teŜ konkubenci babki i matki. Lokal jest
brudny, z licznymi śladami dewastacji, w czasie wizji dostrzeŜono rozbitą szybę w
drzwiach z wystającymi kawałkami szkła. Edyta B. wbrew temu, co podaje dziennikarz,
nie zaakceptowała siebie w roli matki; nie reaguje nawet na płacz małego. Dziecko jest
zaniedbane w rozwoju psychosomatycznym.
I co na to Kancelaria Kochański, Brudkowski etc.? Zwyczajowo odmawia zmieszczenia
sprostowania. Pełnomocnicy red. naczelnego pominęli fakt, Ŝe artykuł drastycznie mija
się z prawdą.
REM została poproszona przez rzecznika sądu o wyciągnięcie konsekwencji wobec
nierzetelnego reportera. Odpowiedzieliśmy, Ŝe nie jest to w naszej mocy, pomówionej
sędzi pozostaje tylko procesowanie się. Ale juŜ wiemy, Ŝe dziennikarz moŜe spać
spokojnie. Do takiej sprawy nie dojdzie. Głównie z braku przekonania strony
pokrzywdzonej, Ŝe pewna wygrana zmieni redakcyjne obyczaje.
Inna rzecz, Ŝe korzystny dla sędzi wyrok teŜ nie gwarantuje zamieszczenia sprostowania.
Redakcje lekcewaŜą orzeczenia sądowe we własnej sprawie. Przekonał się o tym pewien
prokurator z Poznania.
W „Super Expressie” ukazały się oszczercze artykuły Dariusza Bieleszczuka i Joanny
Pęcherskiej-Rujnej o Tadeuszu Laudowiczu, prokuratorze okręgowym w Poznaniu.
Tematem zniesławiającej publikacji był rzekomy związek pomiędzy nabyciem przez



6

bohatera artykułu samochodu u dealera, a umorzeniem postępowania przygotowawczego
w sprawie wypadku drogowego, w którym uczestnikiem był ów sprzedający.
Zdeterminowany prokurator, nie mogąc wyegzekwować w redakcji opublikowania
dementi wystąpił do sądu, zarzucając dziennikarzom naruszenie jego dóbr osobistych. Po
trzech latach toczącego się procesu zapadł prawomocny, korzystny dla powoda wyrok.
Redakcja „Super Expressu” została zobligowana do opublikowania odpowiedniego
oświadczenia.
I co? Wyrok do dziś nie doczekał się wykonania. Pomówiony prokurator jest bezsilny.
Ma świadomość, Ŝe takie zachowanie dziennikarzy narusza kilka postanowień Karty
Etycznej Mediów, zwłaszcza zasadę poszanowania ludzkiej godności, praw, dóbr
osobistych, a szczególnie prywatności i dobrego imienia, oraz zasadę prawdy, która
wymaga dołoŜenie wszelkich starań, aby przekazywane informacje sumiennie i bez
zniekształceń relacjonowały fakty, a w razie rozpowszechnienia błędnej informacji
niezwłocznie zostały sprostowane.
Ale nie ma nawet szans dowiedzieć się, czy sprawca pomówienia zna te zasady. Ani razu
bowiem nie usłyszał od strony pozwanej słowa: przepraszam.
Korespondencja do REM dowodzi, Ŝe w większości redakcji jest to słowo deficytowe.
Helena Kowalik

Warszawa, 16 czerwca 2006 r.

Newsletter redagują:

Helena Kowalik-Ciemińska
kowalikh@op.pl

Roman Wojciechowski
(693 471 837)
r.wojciechowski@pap.pl


